RECENZE: Robin Hobb, Živé lodě

Článek od: Hanina - 22.04.2015

Pokud autor nechce zabřednout do stereotypu, psaní klaďasů je čím dál těžší. Čtenářstvo má všelijaké chutě a jisté je jedno, prototyp Old Shatterhanda a Mirka Dušína už dávno není v kurzu. Naopak antihrdinové se začínají těšit čím dál větší přízni. Čtenáři milují černý humor a baví se padoušskou zvráceností. Autoři naopak ocení snadnost, s jakou se často záporné postavy píší.  Čímpak to asi bude? Pro padouchy neplatí pravidla. Tato zásada je věrně uplatňována v celé trilogii o Živých lodích. Všechny tři knihy mají řadu zajímavých postav, ale mistrem mezi nimi je zloun.

Je to pirát s typickými atributy, jimiž jsou čarovná loď, dřevěná noha, romantická láska a smělé plány. Nečekejte ale žádného Jacka Sparrowa. Ten náš se jmenuje Kennit, své lodi se zmocnil násilím a jeho „láska“ je ve skutečnosti děvka drsná jako ostří nože, jímž Kennitovi vlastnoručně odřízla část končetiny, kterou svíral v čelistech mořský had. On sám je dokonale ďábelský. Jediný smích, který kdy unikl z jeho rtů, byl cynicky jízlivý. Nemá téměř žádné emoce a pokud v jeho srdci dlí nějaký cit, týká se jen a jen jeho vlastní osoby. Ostatně, celý jeho vztah s Ettou je záležitostí čistě tělesnou. Posádka to ale vidí jinak, a tak je Kennit na Ettu milý. Idealizovaný vztah k unesené nevěstce přispívá k jeho mýtu.

Již Goethův Mefisto si někdy před dvě stě lety povzdechnul: Té síly díl jsem já, jež chtíc vždy páchat zlo, jen dobro vykoná. Totéž by o sobě mohl říct Kennit. Jeho temný genius a smysl pro improvizaci z něj udělají nekorunovaného krále Pirátských ostrovů a jeho živá loď Blesk ovládne mořské hady. On jde ve svém plánu dál. Lže a podplácí sliby. Díky přetvářce získává oblibu a jaksi mimoděk páchá dobro. Na jeho stranu se přidávají otroci z osvobozených lodí. Nakonec obelstí všechny, kromě jediného člověka. Sebe sama. Klíč k pirátově srdci leží hluboko v minulosti...

Kromě Kennitova nejtemnějšího tajemství závěrečný díl odhalí, kam míří živé lodě a jaký cíl sleduje dračice Tinlandia. Vyřeší se milostný trojúhelník kapitánka Althea – kapitán Brashen – živá loď Vivacie, zohavená Malta se možná znovu setká se svým dračím snoubencem Reynem a satrapovu společnici Serillu třebas za její zradu v Bingtownu nezlynčují, což ale neznamená, že to později neudělá sám satrapa – mimochodem, velmi zábavná figurka.

Druhá dějová linka po té námořní je věnována právě dění v Bingtownu, kde kupci urputně bojují o svou nezávislost. Chca nechca se stáváme svědky jejich třenic a vád, vysedáváme spolu s nimi v městské radě a koušeme si nehty. Místy to připomíná hodiny dějepisu... Daleko zajímavější je další dějová linka, točící se okolo dračice. Tinlandia je jediným dospělcem svého druhu, který má jen velmi malou šanci na záchranu. Přitom se bohužel neobejde bez podstatné pomoci dvounohých červíčků, žijících jepičí životy. Nejen před hrdiny knihy tak vyvstane otázka, zda je vůbec rozumné hrdé a mocné dračí velikány do světa lidí navrátit. S krásnými draky se totiž nutně obnoví i role Elderingů, dračích sluhů.

I přes rozvláčný rozjezd kniha důstojně uzavírá tří dílný cyklus a její druhá polovina se čte jedním dechem. Mnohem spíše než klasickou fantasy bych ji nazvala pohádkou o pirátech a dracích, která je vhodná spíše pro dospělé, neboť hlavním aktérem je zlý princ, rytíři ve zbroji podléhají berserkrovskému šílenství  a princezny se stávají oběťmi znásilnění. Pro milovníky pirátských dobrodružství a šupinatých plazů (případně charismatických padouchů) je její přečtení takřka svatou povinností. Naopak čtenáři holdující čisté námořní fantasy by mohli pocítit silné rozčarování a ti, kteří upřednostňují říznou akci prošpikovanou neméně říznými hláškami, si na své přijdou jen těžko.

I přestože cyklus má řadu zajímavých nápadů a povedený překlad, proplul čtenářskou obcí takřka bez povšimnutí. Možná jsou na vině jedovatě zbarvené obálky nebo absence mořského živlu v našich podmínkách. Či snad už naivním pohádkovým dobrodružstvím odzvonil zvonec?

Loď osudu

Autor: Robin Hobb

Překlad: Jan Kozák