RECENZE: August Cole & P.W. Singer, Třetí světová válka

Článek od: veronikamah - 04.08.2016

Časy se mění a s nimi i způsob, jakým vedeme naše války. Jak by mohla vypadat ta současná?

Vítejte v 21. století. Století, které jednou bude známo jako vrchol digitálního věku. WiFi dostupné na každém kroku. Díky GPS v každém telefonu nulová šance ztratit se. A málokdo z nás si už dokáže představit, že by si nemohl přečíst emaily kdykoliv a kdekoliv. O modrobílém zlu Facebooku ani nemluvě. Skoro nikdo si ale neuvědomuje nebezpečí, které závislost na digitálním světě přináší. A nemyslím tím úniky domácích fotek z cloudu… Zkuste si představit den, kdy vám nebude fungovat internet. Nikde. Navigace. V mnoha případech ani televize a dalších x-chytrých věcí, které běží na síťi. Zjistíte, že jste jako bez ruky a obou očí k tomu.

A přesně o tom je Třetí světová válka. Autoři rozbíhájí fiktivní příběh, kdy je USA vojensky napadnuto Čínou a Ruskem. Ale až poté, co jim odstřihnou všechny vesmírné satelity a hacknou většinu vládních systémů. Amerika se tak stává doslova slepou. A šokovanou, když si uvědomí, jak moc se stala závislou na elektronice, čipech, dovážených z Číny. Nepřítel se tak ukrývá nejen v každém tabletu, ale i ultramoderních bojových letounech, které čas od času vybuchují letcům pod rukama. USA se na stránkách Třetí světové války vrhá do nevyrovnaného boje o vlastní přežití, který na první pohled nemůže vyhrát…

Román Třetí světová válka není lehká odpočinková četba. Autoři, profesionálové svého oboru znalí, se mnohdy pouštějí do vod opravdu technických. Není se čemu divit, když P.W. Singer je považován za odborníka na způsoby vedení války v budoucnosti a vizitka Augusta Cole říká, že je analytikem specializujícím se na otázky zabývající se národní bezpečností USA. Názvy vojenských letounů, ponorek, letadlových lodí i zbraní v knize létají zleva doprava. Stejně tak jsou dosti zeširoka rozebírány úskalí oprav starých válečných strojů i schopnosti super-moderních dronů. Rozhodně to není ale tak děsivé, jak by se mohlo zdát.

Pokud čekáte, a těšíte se, na rozbor politických a ekonomických dopadů takové války na svět, nedočkáte se. Třetí světová válka se zaměřuje primárně na vojensko - technické aspekty fiktivního konfliktu. To ale zase neznamená, že by se autoři nedotkli vztahů mezi spojenci nebo v rámci americké armády a vlády. Interakce v románu slouží k rozvinutí děje, ale nepředstavují základní stavební kámen knihy

Čtivost knihy, i přes to, že občas některým věcem tak úplně nerozumíte, zaručuje autorský způsob vyprávění příběhu. Chvíli sledujete děj z pohledu amerického námořního kapitána, aby vám druhou stranu věci vzápětí převyprávěl čínský admirál. Třetí světová válka je spojením příběhů několika osob, jejichž osudy se protínají na bitevním poli.

Kniha ukazuje na nedůležitost Evropy v očích velkých světových hráčů, což je pro nás, jako Evropany, smutný fakt.  Třetí světová válka jede na linii sporu USA - Čína s lehkým vstupem Ruska. Jediná zmínka o EU se v románu objeví, když se na zhruba třech řádcích řeší rozpad NATO. Místo války světové by bylo vhodnější mluvit o další válce v Pacifiku.

Román Třetí světová válka přináší ve světle stávajících politických a bezpečnostních problémů, které zmítají Evropou, mrazivý obraz války budouctnosti. Války, která má blíže k realitě, než k fikci. I to je důvodem, proč když knihu vezmete do ruky, tak ji odložíte až skončíte se zatajeným dechem na poslední stránce.

Třetí světová válka

Autor: August Cole, P.W. Singer

Nakladatelstvi: CPRESS