Vyšel komiks Dobrodružství Jeronýma Moucherota

Článek od: Redakce - 13.05.2017

Střetnutí Monty Pythonů s Davidem Lynchem.
Další komiksová legenda vychází konečně i u nás. Komiks slavného Francoise Boucqa – Dobrodružství Jeronýma Moucherota. Komiks pro všechny, kteří milují bizarní a hravé nápady a šílené světy. To nejlepší pro příznivce komiksů jako je Autobus či Pixy, pro fandy starých povídek Woody Allena, románů Phillipa K. Dicka, skečů Monty Pythonů, filmů Davida Lynche či našeho Miloše Macourka… a vůbec všeho, co je hravé, absurdní a trochu dada.
A to je přitom hrdina komiksu, Jeroným Moucherot, jen obyčejný pojišťovák. Ovšem do práce se dostává po liánách, v tapetách mu žijí žraloci a jeho sousedem je Leonardo da Vinci!
„Francois Boucq,“ říká šéfredaktor Crwe, Jiří Pavlovský, „nakreslil mnoho vážných a politických věcí. Tvořil podle scénářů lidí jako byl Alexandro Jodorowsky, Jerome Charyn či Yves Sente… ale pro představení tohoto slavného tvůrce jsme vybrali jeho vlastní komiks.  Jednak nám v řadě Mistrovská díla evropského komiksu trocha absurdního humoru chyběla… a hlavně, co si lhát, se nám dobrodružství Jeronýma Moucherota z Boucqových děl líbí nejvíc. Nejvíce sedí jeho kresbě, jeho expresivnímu pojetí postav, jeho citu pro dynamiku a pohyb. Na každé stránce vás něčím překvapuje a pořád se těšíte, kam vás zavede příště.“
Kniha Dobrodružství Jeronýma Moucherota obsahuje jak první tři knihy z téhle volné série, tak především opravdu spoustu šílených nápadů. Ostatně, celá tahle série stojí na obvykle používaném termínu „džungle velkoměsta“ - jen to francouzský kreslíř Boucq bere poněkud doslova.  Jeroným Moucherot (s nosem, po způsobu divokých kmenů, propíchnutým plnicím perem) se nepřemísťuje městskou hromadnou dopravou, ale liánou, která na něj čeká každé ráno za oknem bytu. V džungli žije nebezpečný kmen Šmoulů a lidské gazely v trenýrkách, mohou vás v ní přepadnout špatně nakreslené postavy, mimozemšťané i žárliví goriláci. Mraky se napojují na lidské podvědomí, komiksové postavy chodí na kurzy manga boje (ale pozor, aby se vaše pohybové čárky nesmíchaly s pohybovými čárkami soupeře) a auta musí docházet k mechanikovi-psychologovi. Boucq nás bere i do rovin čisté abstrakce žijící ve zdech a vůbec na vás chrlí stále nové a nové nápady. I když chvílemi i vypovídá o světě, nesnaží se kázat a moralizovat. Nechává se unášet představami a obyčejné věci přetváří do ryzího… a neskutečně zábavného… absurdna.
Francois Boucq je ale nejen kreslíř a scenárista, ale také holduje bojovým uměním, ke kterým ostatně kreslení přirovnává. „V kendu (japonské umění boje s mečem) není prostor pro zaváhání. Když dáte ránu, je to rána. Stejné je to s kreslením, linka musí být čistá a jasná.“
Není divu, že je o tohohle tvůrce zájem. S Alexandrem Jodorowskym (Incal, Kasta metabaronů) stvořili westernovou sérii o jednorukém pistolníkovi zvanou Bouncer či antiutopickou ságu o mesiášovi z budoucnosti Face de Lune. Se spisovatelem Jerome Charynem dali dohromady temně poetické příběhy o ruských imigrantech Bouche du Diable a Little Tulip, s Yvesem Sentem (Pomsta hraběte Skarbeka) zase thriller z Vatikánů Le Janitor.
Ovšem i tak se Boucq, od téhle temnoty plné pokřivených postav, vrací znova a znova k humoru.  A nám přijde, že tam mu to sluší nejvíc.
Tak vzhůru na liány!

Galerii si můžete prohlédnout zde

Přidat komentář