RECENZE: P. K. Dick, Mamlas z maloměsta

Článek od: Petr Simcik - 17.10.2018

Na nesci-fi od Dicka jsem už od začátku nahlížel s velkým očekáváním, protože P. K. Dick je sice znám tím, že poměrně velká část jeho díla se dočkala audiovizuálního zpracování, mnohdy v opravdu hodně sci-fi kulisách, ale původní povídky či romány už takové zdaleka nejsou a o sci-fi v nich jde až někde vzadu. I Dickovy nejvíc futuristické povídky staví hlavně na depresivní atmosféře a lidech. Jeho hrdinové a jejich nezvratný a nalajnovaný osud, který se už od půlky povídky nebo románu ubírá mnohdy hodně očekávatelným směrem, jsou to co na Dickově tvorbě obdivujeme. To, že dokáže napsat šílenství, beznaděj, zklamání a v případě Mamlase z maloměsta i obyčejný americký život padesátých let tak, že chceme číst dál.

Mamlas je, jak už bylo řečeno, román bez fantastického námětu. Nemůže tedy budovat atmosféru na nějaké představě pokřivené budoucnosti, mimozemšťanech nebo nespolehlivém vypravěči s rozpadem osobnosti. Místo toho staví na jasně vyhraněných archetypech postav, jejich interakci a velice povedené atmosféře obyčejného amerického života padesátých let, který od hrdinů vyžaduje, aby dostáli očekávaným standardům jak v práci, ve vztahu, tak v obyčejném životě. Může se pak člověk divit, že někteří jedinci hledají únik z reality všedního dne a naprosto iracionálně ničí něco co, dlouho budovali?

Roger Lindahl je obyčejný muž. Od takového muže se v padesátých letech čekalo, že bude stát na vlastních nohou nebo pracovat v továrně, aby se na ty vlastní nohy mohl postavit. Roger takový je, ale je to zároveň snílek, taky trochu sedmilhář a nestálý typ s tendencí řešit narůstající problémy iracionálním útěkem, což už jednou udělal. Virginie, jeho žena, o tom ví svoje. Byla to ona, která s ním utekla.  Jeho podivná povaha jí tenkrát nějakým podivným způsobem imponovala a teď musí jen zajistit, aby byl Roger tak šťastný, že už neuteče jí. Nechce být samoživitelkou v Americe, jako jeho bývalá žena. Zároveň ale chce, aby se Roger někam posouval, a tak se struna pomalu ale jistě napíná.
Nepomůže tomu ani osudové setkání Rogera s Liz Bonnerovou, hloupoučkou matkou spolužáka Rogerova syna, která má ale jednu velkou přednost. Na rozdíl od Virginie je k Rogerovi nekritická a představuje změnu v jeho životě.

Události nabírají směr jako už v milionech stejných příběhů před tím. Dokáží Dickovi hrdinové vyjít ze srážky bez šrámů nebo aspoň s minimem škod? Zhroutí, nebo splní se Rogerovi a Liz jejich Americký sen?

Dick sleduje v Mamlasu z maloměsta opravdu banální a milionkrát odvyprávěný příběh. Tak často vídaný nebo slýchaný, že na něm už snad nejde najít nic nového. A Dick se o to ani nesnaží. To by bylo skoro nemožné. Místo toho využívá svůj talent pro prokreslení postav a nastavení atmosféry k tomu, aby z provařeného tématu i prostředí dostal maximum. Celé prostředí, všechny vedlejší postavy slouží k tomu, aby vykreslily osobnost Rogera Lindala a jeho pokusy o vzpouru proti životnímu stereotypu. O Dickovi se říká, že jeho sci-fi romány a povídky by byly skvělé, i kdyby neobsahovaly sci-fi prvky a podle mě se mu to sestsakramentsky dobře daří dokázat právě Mamlasem z maloměsta.

Originál: Puttering About In a Small World

Autor: Philip K. Dick
Nakladatel: Argo