RECENZE: Petra Slováková: Vzpomínky na zítřek

Článek od: ena - 01.05.2023

Na pokračovanie románov Střípky času a Pán čarodějů sme si museli chvíľku počkať. No oplatilo sa. Príbeh Jany, ktorá dokáže ovládať čas, sa zamotal a zdramatizoval oveľa viac, ako by sme si na začiatku pomysleli. Kým v prvej knihe bola Jana len naivným dievčaťom, ktoré vychovávala skôr ulica ako večne opitá matka, v druhej spoznala lásku a zistila, že môže byť milovaná a dôležitá. Už nemá dôvod iba prežívať, chce žiť. V románe Vzpomínky na zítřek je z nej žena, ktorá dokáže mnoho obetovať a bojovať so životom aj s ľuďmi o svoje šťastie a vyrovnávať sa s ranami, ktoré utŕžila...

Minulosť dobehla budúcnosť
Po strete policajných čarodejníkov s Drestom a jeho ľuďmi si všetci lížu rany a oplakávajú mŕtvych. Medzi obeťami je aj Peter, aspoň si to všetci myslia. Jana sa s jeho stratou nevie vyrovnať a svoju schopnosť ovládať čas využíva na to, aby ho aspoň na chvíľku videla. Cestuje do minulosti tak často, ako to fyzicky a psychicky dokáže zniesť. Tie stretnutia sú krásne, zároveň aj plné smútku a bolesti, pretože Jana vie, že smrť je konečná. No nechodí iba za Petrom. Často sa stretáva aj s otcom, ktorý je zdrojom dôležitých informácií. Postupne si uvedomuje, že práve jej otec zasahoval do udalostí a manipuloval s ľuďmi. Ak sa má Jana zorientovať v tom, čo sa teraz v Ostrave a okolo nej deje, musí z neho dostať pár pravdivých odpovedí...

Nikdy sa s tým nezmierim
Žiadne z Petrových kúziel nestratilo svoju moc. Preto Jana začína byť presvedčená, že žije, len zostal v inom čase a priestore. No ona sama ho dostať naspäť nedokáže. Potrebuje silného spojenca, takého, ktorý ovláda mágiu a nebojí sa riskovať. Spoločne s ním Petra nájde a privedie späť. No Peter sa zmenil, čo znamená veľký problém. Podarí sa mu začleniť do života?

Medzitým sa v Ostrave začal boj. Najmocnejší čarodejníci sú mŕtvi, tí, ktorí zostali, sa bijú o nadvládu nad mestom. Pouličné súboje poškodzujú budovy, cesty a ľudia sa začínajú pýtať, čo sa deje. Objavuje sa nový mocný nepriateľ, ktorý si hovorí Kraven. Peter s Janou musia zistiť, v čom spočíva jeho moc a či je skutočne taký nebezpečný, ako tvrdia rôzne chýry. Spoločne s priateľmi, ľuďmi zo špeciálneho policajného oddelenia a Bezejmenným, pracujú na tom, aby sa do Ostravy opäť vrátil poriadok. Našťastie Peter vie, čo treba urobiť...

Naši priatelia
Dospeli sme ku koncu. Kto si tento príbeh obľúbil, bude dúfať, že nám autorka ponúkne nejaké ďalšie príbehy s týmito postavami. Potenciál na to majú a bolo by zaujímavé sledovať ich ďalšie osudy, hoci aj jednotlivo.  

Vzpomínky na zítřek majú oproti prvým dvom knihám oveľa komplikovanejší dej. Román je celkovo viac prepracovaný, vymazlený a na čitateľa číha veľa nečakaných zvratov a rozuzlení. Petra Slováková nám prezrádza aj pozadie mnohých udalostí, s ktorými sme sa stretli v predchádzajúcich častiach. Čitatelia sa určite potešia, lebo lepšie pochopia niektoré postavy, ich konanie a okolnosti, ktoré ich ovplyvnili. Hlavne druhá polovica knihy je akčná a veľmi rýchla. Udalosti prichádzajú, odchádzajú, konflikty sa riešia a čitateľ takmer bez dychu čaká, ako sa situácia nakoniec vyvinie.

Hoci sme sa s hlavnými postavami už dávno spriatelili, teraz si k nim vybudujeme oveľa bližší, až dôverný vzťah. V plnej miere si fascinovane uvedomíme, aký skvelý svet si autorka pre nás pripravila. Postupne zisťujeme, ako každá, na prvý pohľad nepodstatná drobnosť či údaj, zapadá do celkového obrazu príbehu a dopĺňa ho, dáva mu inú hĺbku. Za to, ako Petra Slováková dokázala naplánovať a skombinovať všetko tak, aby to až do najmenšieho detailu dávalo zmysel a bolo v súlade od prvej až po poslednú knihu, si zaslúži obdiv.

Naozaj je už koniec?
Centrom diania je Ostrava, priemyselné mesto plné prázdnych továrenských hál aj obytných domov. Jej ráz a atmosféra vnášajú do príbehu svojský rozmer. Špina, zánik a rozpad starého sú v protiklade s novým, zrekonštruovaným, moderným. Obyčajný svet ľudí ostro kontrastuje so svetom čarodejníkov disponujúcich mnohými schopnosťami. Aké to je žiť ako obyčajný človek si budú mať možnosť vyskúšať aj postavy tejto knihy. Bez mágie, možnosti brániť sa obyčajným pohybom ruky. Prešli sme s hrdinami tejto trilógie dlhú cestu a opustiť ich svet bude ťažké. Petra Slováková nás totiž naučila veriť, že druhá, magická Ostrava skutočne môže existovať.
Spoločne s príbehom sa vyvíjali aj aktéri. Peter sa dočkal pomsty, na ktorú tak dlho čakal. Spraví ho šťastným? Jana dospela a hoci to nikdy nemala ľahké, naučila sa dôverovať, milovať a mať rada aj samú seba. Zistila, že život nie je čiernobiely a že niektoré rozhodnutia sú veľmi ťažké a občas je nutné niekoho obetovať, aby iný mohli prežiť. V tejto knihe to vlastne nemal ľahké takmer nikto. Všetci prišli o blízkych a častokrát aj o ilúzie. Každý jeden aktér si prejde svojim vlastným očistcom.

Preto prijmite pozvanie a poďte sa rozlúčiť s magickou Ostravou aj postavami, ktoré sa nám v prvej knihe možno zdali ufňukané, sladké a predvídateľné. Bolo to len na prvý pohľad. Prekvapili, zaujali, podmanili si nás. Zostáva nám len veriť, že sa s nimi ešte niekedy stretneme a že možno niekde v tých rozpadnutých ostravských budovách nájdeme čarodejníkov, ktorých svet sme si tak obľúbili.

Vzpomínky na zítřek
Autorka: Petra Slováková

Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Host
Rok vydania: 2022
Počet strán: 583
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-275-1366-6
Cena: 499 Kč

Přidat komentář