RECENZE: Tomáš Petrásek, Azhareida: Bitva o Gelidor

Článek od: Madla Pospíšilo... - 16.08.2023

Pražský rodák Tomáš Petrásek debutoval novelou Poslední hlídka, k níž se později přidaly povídky Tvůrci, Bensonové efekt, Svit dvou tun, Plout nevídanou pouští a Stvořitel. Do románových vod zabrousil letos poprvé, a že rozhodně není žádný troškař, ukazuje i na ohromném rozsahu o více než sedm set stran.

Čtenář se ale téhle velebichle opravdu bát nemusí, autor umí skvěle udržet jeho pozornost  a román v žádné ze svých částí neztrácí šťávu, drajv a napětí.
Ve světě románové Azhareidy je vzpomínka na Zemi už dávno obestřena mlhou zapomnění a lidstvo se vydává na mnohé výpravy do vzdálených světů, aby tam ve více či méně nehostinných podmínkách přežívalo. Hlad po vzácných surovinách tak lidi žene do mnohých odlehlých částí vesmíru, které se snaží přetvořit k obrazu svému. I ledový měsíc Megan, zahalený oblaky mrazivé, smrtelně jedovaté mlhy, se díky svému nerostnému bohatství dostal do hledáčku lidské rasy. Jenže tady číhá smrt. A nejedná se o obrazné přirovnání. Mladý geolog David Grinil přilétá spolu s malým týmem pomocníků na smrtonosný měsíc, aby zde vyšetřil příčiny jednoho podivného úmrtí. Nevěřila bych, že kolem jedné jediné smrti může vzniknout tak napínavý děj plný zvratů, politických intrik a konspiračního pletichaření.

Hard sci-fi s umně zakomponovaným detektivním příběhem je akční, plná napětí a skvěle psychologicky rozparovaných postav, kterým budete věřit každý pohyb a každé vyřčené slovo. Autor však umí v textu také zúročit své vědomosti a znalosti o neurovědě a astrobiologii, což je deviza v daném žánru opravdu k nezaplacení. Výsledkem je velmi čtivá sci-fi s kriminálními prvky a tajemnem, za něž by se nemusel stydět ani Mulder se Scullyovou.

Měl strach. Nikdy neuvažoval o tom, jestli je odvážný nebo ne, nikdy za celý svůj život se ostatně ani nedostal do situace, kde by na tom záleželo. Teď strach rozhodně měl. S každým krokem si uvědomoval, jak je žalostně neohrabaný, jak omezený má rozhled a jak je bezbranný. Nervózně vzhlížel k tušeným útesům a skalám okolo. Kdyby je chtěl někdo napadnout ze zálohy, byli by bezmocní. Cepín křečovitě svíral v rukavicích jako ubohou zbraň, ale pocit jistoty mu nedodával.
(str. 105)

Když se čtenáři začne už už poodhalovat rouška tajemství skrytá nad záhadnou Věcí (fanoušci Johna Carpentera se nemusí obávat, nejedná se o fanfikci), přijde ke slovu těžařská firma Thoron, která má celý Megan pod palcem. A že se její bezpečnostní složky budou snažit množící se záhadná úmrtí ututlat, je naprosto jasné. Kolem inspekční jednotky, mající za úkol vyšetřit první záhadné úmrtí, se stahuje smyčka. Navzdory nepříznivým okolnostem a silnému tlaku vedení se k nim přidává i mladá sympatická lékařka rozhodnutá přijít na kloub množícím se podivným zraněním a úmrtím. Nekorunovaným detektivem se ve velmi pestré směsici inspektorů brzy stává geolog David Grinil za přispění půvabné a zvídavé lékařky Aricie Nolanové a vyšetřovatelky Gieny Stokesové.

Jen prošli parní lázní, chopila se jich četa bezpečáků, kteří je dost nešetrně povalili na zem a odebrali jim cepíny. Pak z nich začali násilím svlékat skafandry. Giena si nahlas stěžovala, ale namísto odpovědi se jí dostalo rány elektrickým obuškem.
(str. 169)

Každý kriminální příběh však potřebuje pořádného záporáka. Ale kdo to je? Záhadná bytost schopna přežití ve smrtelně jedovatém světě? Nebo člověk z masa a kostí, jenž si může z vlivu své funkce dovolit takřka cokoliv? Detektivní linka je tu skvěle rozpracovaná, a i když jsou nápovědy chytře rozmístěné, až do poslední stránky jsem netušila, kdo za tím vším opravdu stojí. Krom pátrání po vrahovi románu také silně dominují i otázky o morálce, síle moci a bezmoci těch, kteří jsou svázáni nesmyslnými pravidly. Ve vesmírných kulisách se tu v podstatě odehrává velký společenský román řešící nadčasová témata.
Pokud máte rádi chytře vystavěné napínavé příběhy odehrávající se v dosud neznámých světech spolu s kriminální zápletkou, politikařením a konspiracemi, je pro vás tahle pořádná bichle takřka povinnou literaturou.

Která hodně tlustá kniha naposledy uhranula vás?

Azhareida: Bitva o Gelidor
Autor: Tomáš Petrásek