RECENZE: Robert Jordan, Oko světa (Kolo času 1.)

Článek od: Jana K. - 30.11.2023

Mezi milovníky klasických hrdinských fantasy není snad nikdo, kdo by o Kole času alespoň neslyšel. Série vznikající v devadesátých letech a čítající úctyhodných patnáct dílů je dávno dopsaná (posledních třech se po Jordanově smrti ujal Brandon Sanderson). Nově se dočkala i seriálové adaptace, které se zhostila společnost Amazon, a sám autor je už dlouhé roky ve spisovatelském nebi… S recenzí na Oko světa, první díl legendární ságy od amerického spisovatele Roberta Jordana, jdu tedy v podstatě s křížkem po funusu.

Nicméně! V poslední době se nová vydávání notoricky známých děl těší nemalé oblibě (taková Malazská Kniha padlých by v krásném kabátku od nakladatelství Planeta9 mohla vyprávět) a Kolo času v tomto výběru rozhodně nemůže chybět. Vždyť od jeho druhé publikace v češtině (2012, sardenskou recenzi z tohoto roku najdete zde) už uplynulo víc jak deset let. A seriál zcela jistě přispěl – a zřejmě ještě přispěje – ke zvýšenému zájmu těch, jimž tahle série (podobně jako mně) z nějakého důvodu unikla...

Mladý Rand al´Thor a jeho přátelé žijí poklidný život v zapadlém Dvouříčí, daleko od světa, v němž bytosti, které dosud považovali za legendy, skutečně existují. Jenže pak jejich rodnou ves napadnou trolloci – a nezkušení mladíci jsou náhle nuceni opustit domov, z něhož nikdy nevytáhli paty. Z nějakého důvodu jsou totiž oni tím důvodem, proč pán Temnoty vysílá své služebníky a drancuje města i vesnice...

Ve společnosti dívky Egwain, kejklíře legendární Aes Sedai a válečníka ze severu se tak snaží prchnout před dlouhými prsty Temného, aby jejich domovinu nepoznamenal ještě větší zmar. Zároveň však zažívají nová a všeliká dobrodružství – mýty z příběhů a písní jim ožívají přímo před očima. A poté, co se jejich cesty rozdělí, to platí dvojnásob…

Stejný příběh, přesto jiný

Pohlížet optikou soudobého čtenáře na klasiku starší třiceti let může být obtížné. Příběh jako takový totiž na jednu stranu nenabízí nic, co bychom se už jinde nedočetli – skupinka mladičkých a životem nesemletých vesničanů se ve společnosti moudrých a magií oplývajících průvodců vydává čelit nebezpečí a přicházet na své dosud skryté schopnosti, zatímco se kdesi v pozadí probouzí zlo a snaží se je strhnout do Temnoty… Na stranu druhou je Oko světa obohaceno o působivé prvky, ať už jde o zajímavý svět opředený vlastními bájemi, nebo o nadpřirozené bytosti, pojetí osudu, mužské a ženské magie či různá proroctví. Pocestujete na říčních člunech. Potkáte prince a princezny. Zažijete pohostinnost kočovných cikánů. Budete prchat před bělokabátníky. Zažijete strach, noční můry, ale i lásku... 

Střípky z Tolkiena

Oko světa je postaveno na pilířích klasické hrdinské fantasy, u jejíchž základů stál samotný J. R. R. Tolkien. Vliv tohoto velikána dýchá téměř z každé stránky – už jen putování napříč dosud nepoznaným světem z pohledu družiny sestavené z neznalých vesničanů v čele s mocným čarodějem (zde čarodějkou) a tajemným bojovníkem hovoří za vše – přesto se nejedná o prachsprostou vykrádačku. Robert Jordan svůj příběh sice obohatil o tolkienovské motivy, ani dnes to však není ničím ojedinělým (s trochou nadsázky se stačí podívat do každé druhé žánrové knihy). Zároveň ale stvořil své vlastní, originální a robustní dílo, které si z určitých důvodů vysloužilo stát se jednou z legend epické fantastiky.

Na to, jaké přesně to jsou, si budeme muset počkat do dalších částí. Oko světa totiž splňuje funkci úvodního dílu a spíše seznamuje se světem, jednotlivými postavami, všemožnými legendami a podává hromadu otázek, než že by bylo od začátku do konce natřískané akcí či závratným charakterovým vývojem.

"Kolo času se otáčí a věky přicházejí a odcházejí, zanechávají po sobě vzpomínky, z nichž se stávají pověsti."

V Oku světa se mísí skvělé spisovatelské řemeslo, vypravěčský um a esence ze známého i jedinečného, což utváří dílo, které buď budete milovat, nebo nenávidět. Vedle neochvějné představivosti a komplexnosti vás totiž čeká další, o něco méně oblíbený atribut epické fantasy – nadměrné popisování. Detailnost je sice pro tento žánr typická, přesto se možná neubráníte dojmu, že zde je jí někdy možná až příliš. Na jednu stranu máte před sebou důsledně propracovaný svět se silnou atmosférou a slibným směřováním do dalšího vypravování, na tu druhou vás však čeká čtení nadmíry zbytečných informací, které zpomalují děj a unavují mysl i oči.

Prvnímu dojmu příliš nepomáhá ani fakt, že ústřední trojice chlapců, Rand, Mat a Perrin, bystrosti zrovna nepobrala. Ženské hrdinky jsou sice silné, ale kromě Moirain se jim nedostalo mnoho prostoru, aby se bůhvíjak prokázaly. Celkově charaktery a jejich motivy působí toporně, až křečovitě. Dalším kamenem úrazu se pro mnohé může stát český překlad, respektive redakční/korektorská práce – překlepy vem čert, uhlídat se vše v takové délce nedá, ale takový interpunkční freestyle jsem v překladové literatuře (která navíc byla už dvakrát vydaná!) dlouho neviděla...

Přetrpíte-li však tyto „drobnosti“ a občasnou klišovitost, dostane se vám skvělého knižního zážitku a magické skládačky, jejíž dílky budou do sebe postupně zapadat a jež vás bude i přes jistou míru předvídatelnosti zajímat. Pokud si libujete v rozsáhlých ságách, fikčních světech založených na osobité magii či výpravných příbězích, milujete Pána prstenů a jiná epická vyprávění, s Okem času rozhodně nesáhnete vedle. Přece jen se neřadí mezi žánrovou klasiku náhodou...

Oko světa
Robert Jordan

Nakladatelství: Laser
Série: Kolo času (1.)
Žánr: fantasy
Počet stran: 784
Doporučená cena: 499 Kč

Přidat komentář