RECENZE: Juraj Červenák, Krev prvorozených

Článek od: Petr Čapek - 02.01.2015

Na jaře letošního roku se českým čtenářům do rukou poprvé dostala nová kniha Juraje Červenáka, který se tímto počinem odklonil od svého oblíbeného žánru fantasy a vydal se na pole detektivek. A že se tento výlet rozhodně povedl, svědčí i čtenářské ohlasy jak doma na Slovensku, tak i u nás v České republice. Není tedy divu, že pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat a fanoušci se tak mohou znovu ponořit do podmanivého pátrání kapitána Steina a notáře Barbariče, které je tentokrát zavede do rudolfínské Prahy.

Juraj Červenák patří bezpochyby mezi naše nejoblíbenější autory fantastiky. Jeho knihy jsou ozdobou řady domácích knihoven a fanoušci vždy netrpělivě očekávají, co si pro ně jejich oblíbenec připraví tentokrát. Když ovšem přišel se svojí detektivní sérií s Barbaričem a Steinem, prakticky okamžitě bylo jasné, že uhodil hřebíček na hlavičku. Následoval atak nejvyšších pozic žebříčků prodejnosti a i díky tomu se dostal do bližšího podvědomí čtenářů, kteří jinak nad fantastikou ohrnují nos.

Po vyřešení případu na Pekelném vrchu si trojice hlavních hrdinů nestihla ani odpočinout a už se opět vydává na cestu. Arcivévoda Matyáš, bratr císaře Rudolfa II, je povolal do svých služeb a vyslal je vyřešit delikátní případ v Praze. Stověžatou matičkou obchází strach a ani děti tamní smetánky si nemohou být jistí životem. Obětí mezi prvorozenými dědici přibývá a vyšetřovatelům  zbývá čím dál méně času. Otázkou zůstává, kdo bude další a hlavně proč, a tak si Barbarič se Steinem musí opravdu pospíšit.

Praha té doby je navíc opravdu roztodivné město. Na jedné straně semeniště hříchu a neřesti a na straně druhé útočiště významných hodnostářů a smetánky, která se sem sjíždí z celé Evropy, jen aby mohla být císaři na blízku. Hlavní hrdinové tak budou čelit nejen té největší spodině a úkladným vrahům, ale budou se muset také vypořádat s mocenskými boji a nepřehlednou změtí intrik, jimiž je celá Praha prolezlá.

Juraj Červenák v Krvi prvorozených znovu dokazuje, že mu tento žánr rozhodně svědčí. První takovou vlaštovkou byla již trilogie o kapitánu Báthorym, jenž byla daleko více historickým románem, než klasickým fantasy. Přesto se ani v detektivkách autor mystiky tak úplně nevzdal. Tentokrát se rozhodl využít známé pověsti o Golemovi a tehdejší ne příliš dobrou pověst Židů, kteří byli považováni za okultisty a čaroděje. Takže ani zde se fanoušci fantasy nebudou cítit úplně zrazeni.

Jak už jsou fanoušci u tohoto autora zvyklí, příběh je velmi dobře vystavěný, má skvělý spád a o napětí a zajímavé momenty zde rozhodně  není nouze. Stejně jako v předchozím díle i zde nutí své čtenáře zapojit své mozkové závity a rozhodně jim pátrání po pachatelích nijak neulehčuje. Mrtvý na Pekelném vrchu byl možná trochu více akčnější, oproti tomu toto dílko se blíží daleko více ke klasické detektivce. Přesto se milovníci akce a různých šarvátek nemusí bát i na ty zde dojde.

Autor se jako třešničku na dortu rozhodl poodkrýt i něco z bolestné minulosti hlavních postav. Tentokrát přichází na řadu nemluvný kaprál Jaroš, pro kterého cesta do Prahy neskýtá právě radostné vyhlídky. Čtenáři se tak konečně dozví co vedlo syna vyhlášeného pražského kata k armádě. Je jedině dobře, že se autor o své postavy stará. I díky tomu získává celý příběh na uvěřitelnosti a samotní hlavní hrdinové tak čtenářům daleko více přirostou k srdci.

Ne nadarmo patří tento autor mezi oblíbence čtenářů všech věkových kategorií.  Navíc mu tento žánr vyloženě svědčí, čehož je krásným důkazem hodnocení obou knih z této série. Červenák si zkrátka své fanoušky umí dokonale omotat kolem prstu a je vcelku jedno co jim předloží, protože jak se zdá, toto jméno je prostě zárukou kvality. Těm co po dočtení budou odkládat knihu jen s těžkým srdcem nezbývá než doufat, že pokračování této skvělé série na sebe nenechá dlouho čekat.

Krev prvorozených
Červenák, Juraj
Nakladatel: Argo