RECENZE: Robert Galbraith, Hedvábník

Článek od: Monika Slíva - 07.06.2015

Rok se v našem reálném světě s rokem sešel a také čtenáři v Čechách si mohli dopřát další vyšetřování soukromého detektiva Cormorana Strika. Jistě není třeba nijak podrobně představovat ani hlavního hrdinu ani autora Roberta Galbraitha. Ačkoliv oba fiktivní, již si vydobyli svoje místo na slunci u vrtkavé literární štěstěny.

Cormorana dál trápí válečné zranění, které si jako naprosto nechtěný bonus dovezl z války v Afganistánu a každý den mu ho připomíná protéza dolní končetiny. Podařilo se mu téměř splatit všechny dluhy a díky zdárně vyřešené údajné sebevraždě fotomodelky Luly se klienti jen hrnou. Což má sice nespornou výhodu v podobě zaplacených šeků, ale vybírá si to značnou daň na detektivově zdravotním stavu. Vůbec na předchozí velmi medializovaný případ Volání kukačky narazí čtenář i samotný detektiv častěji než by čekal.

Robin, Cormoranova neocenitelná a bystrá sekretářka se potýká se stále hlasitějším nesouhlasem svého nastávajícího ohledně toho, co je vhodná (a dobře placená) práce pro slušnou ženu. A bude si muset vyřešit, jestli a za jakých podmínek setrvá v detektivní kanceláři až/pokud vůbec se vdá.

Kroutíte hlavou, zda jsem si nespletla žánr? Nikoliv. To jen autor(ka) dokáže mistrně vplétat soukromí  hlavních hrdinů do děje a v průběhu vyšetřování zároveň míchat i jejich životy, aniž by to čtenáře obtěžovalo nad rámec detektivkářské  slušnosti. Někdy jejich soukromí s tím vyšetřováním vlastně dost úzce souvisí.

Tentokrát vyšetřování zavede Cormorana Strika do prostředí vydavatelských domů, nakladatelů, literárních agentů i samotných autorů. Bombyx mori je latinský název pro bource morušového a zároveň jméno posledního románu kontroverzního spisovatele Owena Quinea. A Hedvábník, čili jakýsi český ekvivalent anglického slova Silkworm pro změnu odkazuje na larvu neboli housenku tohoto motýla. Pokud vám moje vysvětlování přijde poněkud komplikované, vězte, že stejně komplikované bude i celé vyšetřování záhadného případu pohřešovaného spisovatele.

Robert Galbraith rozhodně neztrácí nic z mistrovství svojí duchovní vůdkyně J. K. Rowlingové a nabídne vám skvělé čtení. V Hedvábníkovi najdete do nejmenšího detailu propracovanou zápletku s řadou nenápadných a drobných stop. Většina z nich má za úkol pořádně vás zatahat za nos a končetiny a jen některé jsou skrytými perlami na bahnitém dně a vedou k odhalené pachatele. Přímočařejší čtenáře dychtící po rychlém rozuzlení by možná mohl rušit londýnský místopis nebo již zmiňované osobní vztahy a každodenní problémy hlavních hrdinů, ale milovníci Galbraightova stylu si rádi vychutnají všechny detaily příběhu a s potěšením se dočtou překvapivého konce.

J. K. Rowlingová, Hedvábník
Nakladatelství: Plus
Překlad: Ladislav Šenkyřík