RECENZE: Zdeněk Žemlička, Vlčice

Článek od: Renata Staurovská - 15.06.2015

Jméno spisovatele Zdeňka Žemličky asi nepatří k nejzvučnějším v rámci české fantasy scény, přesto o něm fanoušci tohoto žánru jisté povědomí mají, a to převážně díky časopisu Pevnost, kde v roce 2005 vyšla jeho románová prvotina, nazvaná Vlčice. Kniha, kterou Vám dnes představíme, nese stejný název, jedná se ale o její rozšířené vydání. Původně byl totiž autor omezován počtem stran, a některé kapitoly tak byly z prvního vydání zcela vynechány. Nyní máme konečně možnost přečíst si původní Vlčici se vším všudy, vydejte se tedy spolu s námi do prostředí českých zemí na počátku našeho letopočtu a zažijte dobrodružný příběh, kde nic není tak jak se na první pohled zdá.

Čtenář do příběhu vstupuje v době, kdy hlavní hrdinka, vlkodlačice Kroana, je ještě dítě. Král Marobud se zamiluje do její matky, ta ho však odmítne a zpečetí tím osud sobě i svému vlkodlačímu manželovi. Marobudovi muži vypálí jejich dům a jediný, kdo přežije, je právě mladá Kroana. Nachází útočiště u osamělého lovce Kristoma, který ji učí bojovat. A příběh o pomstě začíná…

Bylo by však nesprávné předpokládat, že celá kniha je jen o pomstě. Je také o lásce, přátelství, věrnosti, osudu, boji a v neposlední řadě o odpuštění. Nečekejte dlouhé milostné pasáže a románky, vlkodlačí láska je přímočará, upřímná a intenzivní, bez zbytečných slov a planých gest. A stejně takový je i boj – vlkodlačice seká nepřátelská těla na kusy a záplavy krve stékají na udusanou zem. Ať už sama ve vlčí podobě či v čele vojska, je to bojovnice každým coulem, drsná a nepřístupná… a přitom stále tak mladá. Právě díky tomuto kontrastu (ale zdaleka ne jen kvůli němu) si Kroanu musí zamilovat snad každý.

Kromě většího množství akčních scén v druhém vydání knihy dostaly více prostoru i vedlejší postavy, čtenář má tedy možnost je poznat blíže a pochopit tak některé jejich motivace a jednání. Patrné je to například u postavy marobudského bojovníka Huggara. Sám autor dodává, že i z těchto důvodů je s rozšířeným vydáním mnohem spokojenější než s vydáním prvním.

Zdeněk Žemlička zde ukazuje, že si své místo mezi uznávanými českými autory historické literatury s fantasy prvky jednoznačně zaslouží a nezaostává ani za takovými jmény, jako Leonard Medek nebo Františka Vrbenská, kteří svým společným dílem Stín modrého býka nastavili laťku poměrně vysoko. V něm však nenajdeme až tolik fantastických prvků, větší důraz je kladen na historické reálie a odkazy. U Žemličky tomu je jinak - samotný název knihy prozrazuje nadpřirozený charakter hlavní postavy, kromě něj se v příběhu objeví mnoho dalších fantastických prvků, ať už víly, skřítkové a jiné bytosti nebo kouzla samotná.

Vlčice se čte jedním dechem, zvraty jsou překvapivé a nečekané a popisy skutečně barvité. Přičtěme k tomu autorovu skvělou práci s historickými reáliemi (v doslovu sám ukazuje, že pro svůj román využil velké množství skutečných historických postav, a stejně tak místa, kde se děj knihy odehrává, můžeme na území českých zemí skutečně najít) a ve výsledku dostaneme opravdu povedenou českou historickou fantasy, která prostě stojí za přečtení.

Autor:   Zdeněk Žemlička

Název: Vlčice

Nakladatelství: Epocha