PR: Vánoce přicházejí už v říjnu? Nový překlad legendy

Článek od: Jan Žlebek - 04.10.2010

V okamžiku, kdy počet vydaných sci-fi titulů překročí určitou kritickou mez, začne působit tzv. literární dilatace času. Laicky řečeno, v nakladatelství začne běžet čas rychleji, než ve zbytku světa. Může se to projevit třeba tak, že vydavatel rozdává vánoční dárky už v říjnu. Jiné vysvětlení totiž skutečnost, že Laser-books vydává cenami ověnčenou klasiku Williama Gibsona Neuromancer již v tomto měsíci, ani mít nemůže. Takže šťastné a veselé, máte se na co těšit!

Teď bychom samozřejmě mohli chvíli žonglovat s klišé jako je absolutní pecka, bible kyberpunku či přelomově novátorská sci-fi, procvičit si adjektiva typu nepřekonatelný, uhrančivý a strhující, nadhodit nějaké ty Nebuly, Hugy a další ceny, všechno to smíchat dohromady, rozmixovat na kaši a krmit vás po lžičkách. To bychom mohli. Jenže nechceme, abyste řekli, že „...jste nás krmili po lžičkách dětským jídlem a my chtěli steak... Kusy masa, který k nám proklouzly byly předžvýkaný a bez chuti.“ (Hackerův manifest).

A navíc... Kdo z vás tohle všechno o Neuromancerovi ještě neví?

Teď je na čase si to (znovu) přečíst.

Neuromancer se vrací z hlubin sítě v novém překladu Josefa Rauvolfa a s podmanivou obálkou Tomasze Marońskiho. Těšte se v říjnu!

Anotace:

Science fiction desetiletí odměněná Hugem, Nebulou a Pamětní cenou Philipa K. Dicka.Ústřední postavou románu je Case, počítačový zloděj, který vstupuje do celosvětové sítě počítačů a manipuluje s uloženými daty. Příběh sleduje snahu dvou mocných programů umělé inteligence o nelegální spojení do jednoho celku, schopného rozluštit poselství mimozemské civilizace.Dnes již kultovní kniha příznivců kyberpunku se k nám ve svém třetím vydání vrací v novém překladu, jehož by se měla dočkat celá trilogie. Poprvé si tak plně vychutnáte legendu žánru, jednu z nejoriginálnějších žánrových vizí osmdesátých let, a s ní i brilantnost a bohatost Gibsonova jazyka v perfektní a originálu věrné podobě.

Neuromancer je jedinečný, nezapomenutelný a nikdy nepřekonaný příklad ryzího kyberpunku.

Vyjde jako devětadvacátá kniha z řady Mistrovská díla science fiction. brožovaná, překlad Josef Rauvolf, obálka Tomasz Maroński, cca 308 stran, cena cca 269 Kč.

O autorovi:

William Gibson spatřil světlo světa v Conway v Jižní Karolíně 17. března 1948, přičemž se často zmiňuje, že jeho otec pracoval na stavbě továrny v Oak Ridge, kde byla vyrobena první atomová bomba. Dětství prožil se svou ovdovělou matkou v malém městečku v horách v jihozápadní Virginii, navštěvoval internátní školu v Arizoně a v devatenácti odjel do Kanady, aby se vyhnul povinnosti narukovat do Vietnamu. Tam žil ve Vancouveru až do roku 1972. Je ženatý a má dvě děti.

Do podvědomí čtenářů vstoupil až v roce 1981 povídkou Gernsbackovo kontinuum obsaženou v antologii Burning Chrome (č. Vypálit chrom, nebo Jak vypálit Chrome, Návrat 1998 a 2004, Laser-books 2008). Slávu mu přinesl až roku 1984 první román Neuromancer (č. Neuromancer/Laser 1992, chystá Laser-books, původní překlad zde), revoluční dílo moderní sci-fi. Kniha získala Huga, Nebulu i cenu Philipa K. Dicka, stala se biblí kyberpunku a snadno vplula do hlavního kulturního proudu, v němž se její témata - kyberprostor, virtuální realita, internet, počítačová kriminalita, umělá inteligence - pomalu stávala nepominutelnou skutečností. Z dalších česky vydaných knih uveďme do série Sprawl kromě Neuromancera spadající Hrabě nula (Count Zero, 1986; č. Návrat 1997) a neblaze známá nepovedeným překladem Zběsilá jízda (Mona Lisa Overdrive, 1988; č. Návrat 1998). Do cyklu Bridge pak náleží Virtuální světlo (Virtual Light, 1993; č. Návrat 1998 a 2004; Laser-books 2009 v novém překladu), Idoru (Idoru, 1996; č. Návrat 1998, Laser-books 2010 v novém překladu) a Všechny párty zejtřka (All Tomorrow's Parties, 1999; č. Návrat 2003, chystá Laser-books). Do žádného cyklu nenáleží román Mašina zázraků (The Difference Engine, 1996, společně s B. Sterlingem; č. Návrat 1999) a výše uvedená sbírka Jak vypálit Chrome.

Komentáře

Schismatrix mě bohužel zatím minul, každopádně věřím, že to stojí za to. Nakonec Sterling je mezi kyberpunkovými autory zmiňován vždycky jedním dechem s Gibsonem. Naštěstí si tito autoři konkurují akorát ve vyvolávání zájmu čtenářů, jinak jim docela jde spolupráce :-). Viz steampunková "Mašina zázraků" nebo povídka "Rudá hvězda, zimní orbita", která mi přišla jako nejryzejší kyberpunk v "Zrcadlovkách" (to je ta antologie o foťácích :-) ).

Rudá hvězda, zimní orbita - nejryzejší kyberpunk v Zrcadlovkách. Mne prisla poviedka ako slusne sci-fi, absolutne bez kyberpunkoveho vyznenia :-) Inak celkovo me Zrkadlovky prekvapili, ze ako "biblia subzanru" maju znacne inu atmosféru ako si pod nazvom kyberpunk predstavujem ja (Johnny Mnemonic, Ako vypalit Chrome, Idoru...). Asi aj preto mam Zrcadlovky rozcitane už od Vianoc...

Teď to možná bude znít divně: pro mě je v tomhle asi nejzásadnější nějaký můj vnitřní pocit z textu, který se docela mizerně popisuje a přenáší. Ale je pravda, že "Zrcadlovky" jsou jiné, než jsem čekal. Třeba "Houdiniho příběhy" nebo "Petra" jsou věci, které ke kyberpunkovému žánru z dnešního pohledu asi moc nesedí.

Přidat komentář