RECENZE: Robin Hobb, Dračí strážce

Článek od: Eylonwai - 13.12.2018

Draci se líhnou. Konečně! Deštná divočina na tenhle den čekala příliš dlouho. Ale… co je to? Proboha! Co to vylézá z té schrány? A támhle, sotva se hýbe! Tady je něco hodně špatně…

Robin Hobb sklidila za svou trilogii Živé lodě příznivou kritiku. Ale i výtky – například tu, že zakončení bylo příliš, nu, řekněme sluníčkové. Všechno do sebe hezky zapadlo, každá z postav objevila to své, společně našli poklad, lásku a podobné záležitosti. Možná proto se rozhodla svoji další sérii, která na Živé lodě volně navazuje, začít zatraceně znepokojivou scénou, která vám hřejivý pocit z konce trilogie rozmetá na cucky.

Svět Dračího strážce a Živých lodí vzdáleně připomíná Karibik našeho pirátského 18. století. Okrajkovaní kupci popíjí čaj v „civilizovaném“ Bingtownu, zatímco v Deštné divočině se lidé vlivem kyselých říčních vod mění v šupinaté kreatury a musí si stavět města v korunách obřích stromů. Pořádnou nálož pirátského dobrodružství jsme dostali v trilogii, zatímco Kroniky Deštné divočiny otvírají úplně novou kapitolu. Ano, tady půjde hlavně o draky. Ale Eragona probůh nečekejte. Ta velká událost, totiž líhnutí draků, kteří byli dlouho považováni za vyhynulé a jejichž příchod je očekáván s nadšením nebo hrůzou (případně obojím dohromady), nabere takový kurz, který by ani zkušený kormidelník nepředvídal. Ze schrán vylezou mrzáci, nedovyvinuté hroudy příliš malých křídel, slabých nohou nebo mdlého rozumu. Nedokážou létat, natož si sami něco ulovit. A tak zůstanou na krku lidem – živoří na bahnitém břehu a nikdy nemají plné žaludky.

Příběh sleduje několik postav, jejichž linky, jakkoli zdánlivě nepřekonatelně vzdálené, se nakonec sblíží v jediném cíli: dovést draky do napůl legendárního „dračího“ města Kelsingra. Kupecká dcera Alise je zapáleným studentem draků a Elderlingů – rasy, která žila s pány tří říší v jakési symbióze. Thymara zase neohrožená lovkyně z Deštné divočiny, která vzbuzuje odpor kamkoli vkročí a nemá tudíž co ztratit. Ostatní strážci jsou na tom podobně: život v blízkosti kyselé řeky a starobylých ruin Elderlingů jejich vzhled pozměnil natolik, že je rodiče radši měli utratit hned po narození. Najde se ovšem i někdo, kdo má naprosto odlišné úmysly, se kterými nastoupil na palubu říčního trámu, a ty nejsou ani zdaleka tak ušlechtilé nebo aspoň přijatelné jako ty Alisiny nebo Thymařiny.

Pakliže jste od Robin Hobb něco četli, patrně znáte její nejsilnější stránky: svět a postavy. Než se začtete, možná to bude pár desítek stránek trvat, ale pak? Pak vás svět Deštné divočiny popadne do spárů a pustí, jen když ho budete hodně důrazně přemlouvat. V příběhu se dočkáme několika výrazných časových skoků, těch se Hobbová nebojí, ale zbytek je popisován s jejím tradičním zaměřením na detail a drobnosti jednotlivých scén. Je to sice poněkud v rozporu s trendem krátkých vět a jednoduchých sdělení, ale pokud vás to vyloženě nevytáčí, tohle si vychutnáte. Což se týká i dialogů a introspekce postav.

Postavy jsou hýčkaným klenotem Dračího strážce. Hrají tolika barevnými odstíny, že nebude výjimkou, když jimi nejprve budete zarytě pohrdat, jen abyste jim v další kapitole s chápavým kýváním nad jejich komplikovanou povahou přáli všechno štěstí světa. V jednu chvíli je to odporný hejsek s odpudivými zvyky, v další osudem nepěkně vláčený mladý muž. Asi nejčastější emoce, která vás čtením provede, bude pravděpodobně lítost nad tím, že k sobě postavy nedokážou najít cestu, protože vy víte, že by si ve skutečnosti porozuměly. Draky nevyjímaje.

Nenechte se odradit poněkud dětsky vypadajícím grafickým řešením knihy. Robin Hobb jede pořád na té stejné vlně, jejíž vody jsou pro mladšího čtenáře možná až moc špinavé. A navzdory častým zmínkám o Živých lodích v recenzi se nedejte odradit ani návazností, protože ta je skutečně spíš kosmetická. Ano, některé postavy z trilogie se krátce objeví i zde (a fanouškovo srdce zjihne) a pokud jste jí propluli, skočíte do Dračího strážce jak do staré známé tůňky, navíc příjemně vyhřáté. Ale i když jste se dosud s Robin Hobb míjeli, nic vám nebrání sbalit si vak, naleštit šupiny a s chutí vyrazit do Deštné divočiny. Čeká vás dobrodružství, na které dlouho nezapomenete.

Robin Hobb, Dračí strážce
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2018