Modely pro scifisty: Fallout: New Vegas - Securitron

Článek od: Petr Simcik - 15.02.2022

New Vegas, rok 2281. Co jsou Securitroni?

Svět Falloutu je nehostinné místo. Válka se nikdy nemění – War never changes... to je věta, která se line světem Falloutu během všech jeho variant od jedničky přes ikonickou dvojku, k první 3D verzi až po zpackaný Fallout 76. Zazní i ve Fallout: New Vegas, jednom z nejoceňovanějších dílů série, kde ale zpočátku nedává příliš velký smysl. Fallout: New Vegas je víc než cokoli jiného postapokalyptický western. Na rozdíl od ostatních dílů v něm prakticky nenajdete těžké a energetické zbraně, dokud se nepřidáte k Bratrstvu oceli nebo NCR (New California Republic). V  prvních fázích hry je Vegas plné písku, banditů, kovbojských klobouků a příběhů opuštěných farem, přepadených farmářských rodin či karavan, a přítelem vám bude v lepším případě opakovačka. Dokonce i ikonickou zbraní tohoto dílu je Colt a ikonickým brněním není jako všude jinde Power Armor, ale Ranger armor – brnění NCR rangerů toulajících se krajinou a lovících škodnou z Cézarovy Legie. Máte tu indiány, Velké chány, kasína a saloony a také tajemného Mr. House – správce, který vede New Vegas a přitom ho nikdo neviděl. On sám má oči všude.

Jeho očima a rukama jsou roboti PDQ-88b Securitron MK1 existující pouze v tomhle jednom Falloutu, když nepočítám neoficiální mod, kterým je dostanete i do Falloutu 4. Vysvětlení je poměrně prosté. PDQ-88b vyráběla H&H Tools factory, což byla přímo společnost Mr. House ve spolupráci s RobCo Industries (ta vedla tento model pod názvem RobCo security model 2060-B) a největším odběratelem bylo právě Las Vegas. Roboti zvláštní konstrukce s jedním kolem a širokým trupem slouží a sloužili jako ochránci Vegas a policisté. Principiálně fungují asi jako Segway a udržují balanc ve všech směrech, což musí dát při střelbě pořádně zabrat. Mají k dispozici jak lehčí, tak velmi těžké zbraňové systémy od Laserů, lehkého kulometu přes granáty a raketomet. Pokud jsou vybaveni operačním systémem MKII, mají s ním i samoopravný mechanismus a jsou centrálně řízeni, takže dokáží sbírat a odesílat data odkudkoli z Mojave. RobCo samotné vyrábělo několik dalších modelů, které byly distribuovány po celých Spojených státech, jako například Protectron, který je úspěšný hlavně kvůli velké škále variant. Ve všech oblastech Ameriky byl tento humanoidní robot nasazován jako pracovník na stavbě, ochranka, lékařský robot, nakladač v továrně Sunset Sarsaparilla, ale i třeba jako revizor ve washingtonském metru. Je otázkou, zda trestem za jízdu na černo byla smrt i před válkou, protože naprogramování robotů zůstalo celá léta totožné...

Zpět ale k PDQ-88b a Vegas. Vegas je vůbec výjimečné místo na mapě postapokalyptického světa. Poušť totiž v Mojave už byla dávno před válkou a Vegas strip je nejméně poškozené místo široko daleko, a když říkám daleko, myslím tím kontinentální vzdálenosti. Může za to kdo jiný než tajemný Mr. House. Když začaly padat bomby, jeho protiraketový deštník se vypořádal s většinou z nich, jeho armáda securitronů zůstala nepoškozena a on sám zmizel z veřejného života, ale vypadá to, že i když od pádu bomb uplynulo přes 200 let, i v roce 2281 je nějak přítomen a ovlivňuje životy lidí v pustině. Jediné, co teď pálí vládce Vegas, jsou dvě frakce, které se objevily po válce. Na jedné straně tu máme NCR – New California Republic. Jedná se o jediný opravdu demokratický subjekt tak, jak ten termín dnes známe, který se zformoval na území bývalého USA. Má voleného prezidenta, vládu, a jeho vznik jste mohli sledovat ve Falloutech 1 a 2. Samozřejmě, že NCR je dost militantní a sem tam má sklony znárodňovat zdroje, ale vesměs jsou to ti hodní chlapci. V roce 2271 přišli do Mojave a spojili se s místními rangery, kteří chránili území před vpády Legie. Na druhé straně konfliktu jsou totiž Legionáři vedení Cézarem. Jedná se o organizaci, která vznikla podle historického římského vzoru. Oblékají se jako legionáři, mají i podobnou výzbroj, i když nepohrdnou v menším množství střelnými zbraněmi. Jejich společnost je otrokářská a všechny ženy jsou otrokyně. Taková společnost, i když má spoustu výhod, co se organizace týče, nemůže svobodnému Vegas vyhovovat. Problém je, že tyhle dvě frakce se perou o Hoverovu přehradu, a ta je jediným zdrojem elektřiny pro Vegas. Zatím.

Mr. House má ale plán. Jak je to možné, když by měl být staletí mrtvý? Z Falloutu 2 a 3 víme, že v krytech pod USA přežívá množství vyšinutých umělých inteligencí různého stupně. Bylo by možné, že je Mr. House počítač? Nebo se mu podařilo nějak získat nesmrtelnost? Ať tak, nebo tak, ve Fallout: New Vegas máte jako kurýr za úkol najít platinový čip a doručit ho do rukou tajemného vládce, aby mohl provést odemknutí software u všech securitronů z MKI na MKII a také probuzení všech dosud nespuštěných robotů čekajících ve skladech. Tím by získal nad pustinou plnou kontrolu a z Vegas by se stalo plně nezávislé město, které by již nespadalo pod vliv NCR ani Cézara a jeho Legií.

Dalo by se řict, že všichni securitroni patří Mr. Housovi a jsou to policajti? Ano i ne. Je tu několik výjimek. Tak předně na začátku dobrodružství potkáte Victora, který má svou vlastní kovbojskou osobnost a jedná zdánlivě nezávisle. Jeho majitel podle prvních informací odešel nebo zemřel a on se potuluje krajinou. Victor je také ten, kdo vás na začátku Fallout: New Vegas vyhrabe z hrobu a odtáhne k doktorovi, čímž začíná váš nový život. Ve sktečnosti je ale Victor také pod vlivem Mr. House, takže to není úplně nejlepší příklad samostatnosti. Stejně tak Jane a Marylin – jde vlastně o obyčejné securitrony, které jsou doplněné o vlastní osobnosti. Jane má osobnost manželky Mr. House. Marylin je pak jen zmíněna, ale do hry se nakonec nedostala. Asi nejzajímavější je z tohohle pohledu Yes Man. Yes Man je úplně samostatný securitron s vlastní inteligencí, slušným strategickým uvažováním a širokými možnostmi, ale má to jednu potíž – slouží a pomáhá komukoli, kdo si řekne. Zabijete jeho předchozího majitele a je váš. Je to taková Falloutí obdoba Bezové hůlky. V rukou šílence je to taktéž šílenec. Původně ale byl běžným securitronem, jaké potkáte všude na Vegas Stripu. Byl však omráčen EMP granátem a přeprogramován.

010011110110111001100101 a Muggy jsou dva typy, které nemá na svědomí Mr. House, ale Doctor 0 z Big MT Research Facility. Oba typy jsou obětí snahy přeprogramovat securitrony pro Big MT, ale Muggy se stal posedlý kafem a 010011110110111001100101 je série pošahaných zabijáků bez inteligence. Smutný konec. To, že nikdy nebyl plán PDQ-88b nějakým způsobem distribuovat mimo Vegas, je znát i z jejich absence v ostatních technologických zařízeních v Mojave ať už jde o vojenské základny, elektrárnu, nebo ty ze sítě Vaultů, protiatomových krytů, které se nachází v okolí Vegas. Pokud už zde narazíte na robota, vždy je to jeden z těch běžných typů, jako je Protektron nebo Mr. Gutsy.

 

Stavba papírového Securitrona

Securitron, kterého si můžete postavit, byl inspirován plastovým modelem, který vydává přímo Bethesda – vývojář Falloutu. Opět jsem se od začátku snažil, aby stavba byla co nejednodušší a zvládl ji skoro kdokoli. Pokud ji zvládnu já, nikdo levější už existovat nemůže. Model má několik úskalí, ale nic, co by nešlo překonat, a k dispozici jsou obě varianty, tedy MKI a vylepšený MKII. Dobrá zpráva je, že tentokrát vám ke stavbě modelu budou opravdu stačit jen nůžky a lepidlo. Odboural jsem potřebu všech možných špejlí a drátů.

Model ke stažení ZDE !

Pár postřehů ke stavbě níže:

  1. Kola se netočí, lepí se napevno, aby pak šla přilepit k podložce nebo stojánku a securitron nepadal. Pokud tisknete model na obyčejnou čvrtku, je potřeba výplňové díly mezi koly podlepit ještě jednou nebo dvěmi vrstvami, případně použít třeba vystřiženou krabici s kartonu, ve výsledku to není vidět. 
  2. Jediný rozdíl mezi MKI a MKII jsou ramenní části. V případě MKII je třeba před tím, než je slepíte k sobě, vystřihnout část označenou v návodu a následně do ní nalepit zevnitř díly 1mk2 a 3mk2 – kdo má koule na tvorbu půlcentimetrových raketek, může použít díly 5mk2. Následně pak můžete pokračovat v původní stavbě.
  3. V modelu je na výběr více obličejů. Můžete si tak postavit více variant a udělat jim rozdílnou patinu barvami, ušpinit je apod. MKII by měl mít ale vždy obličej 14c/mk2.
  4. Některé kulaté díly se lepí "na tupo" a na ně se pak umisťuje vnitřní a vnější "obruč", aby výsledný díl – reprák vepředu, anténa, výstup vzadu... byly barevné i uvnitř. Tyto díly nejsou přesně tak dlouhé, jak by měly a vyžadují zastřihnutí. Stejně tak některé díly vyžadující ohyb kolem kulatých rohů obsahují jistou rezervu – 1-3 mm, kterou lze operativně zastřihnout.
  5. Stejně tak ruce se lepí "na tupo". Připravil jsem více dílů ze kterých lze vystřihat trubkovité díly a udělat jim šikmá zakončení tak aby jako u vzorových modelů měl securitron ohnuté ruce. Pokud vám nejde lepení "na tupo", můžete si z kancelářského papíru dovnitř vyrobit vlastní chlopně. 

Přidat komentář