NEDĚLNÍK: Patří rasismus do fantastiky?

Článek od: Monika Slíva - 14.06.2020

Nedávno mě jeden facebookový status přiměl k zamyšlení. Fb profil časopisu Pevnost se oděl do černé spolu se sloganem „Protože fantastika si s rasismem nikdy nebude rozumět...“ Diskuze, která se pod tímto prohlášením rozjela, je… fascinující. Pokud vás to zajímá, klidně si to najděte, ten status je pár dní starý, takže vám to nedá ani moc práce.

Leonard Medek: JAK TO VLASTNĚ TENKRÁT BYLO?

Článek od: Leonard Medek - 10.06.2020

Máme pro vás jednu zatoulanou gratulaci k sardenským narozeninám, a protože Leonard Medek není jen tak někdo a je se Sardenem spjat od samého počátku, nevešlo se mu to přání na pohlednici jako ostatním. Chcete vědět, jak to tenkrát bylo? Jeho zcela osobní úhel pohledu je vám zcela k dispozici.

 

Jason Sanford: Robert E. Howard byl rasista. Smiřte se s tím.

Článek od: Redakce - 28.02.2020

22. ledna by Robert Erwin Howard oslavil 114. narozeniny. S drobným zpožděním na Sardenu vyšel text Otevřený dopis Robertu E. Howardovi od Věry Mertlíkové. Dnes, o měsíc později, se k tématu vracíme. Jason Sanford je českým čtenářům jistě znám z publicistických textů pro XB-1. Článek z roku 2010, ve kterém uvažuje nad Howardovým rasismem, jsme v češtině nenašli. Proto jej představujeme dnes v překladu Terezy Kadečkové.

RE: ZKOSTNATĚLÁ ČESKÁ FANTASTIKA

Článek od: Leonard Medek - 16.02.2020

Slečna – či paní? – Eylonwai tady nedávno zveřejnila článek, kterým v sobotu po ránu leckomu zčeřila žluč. Mne nevyjímaje; ani ne tak tím, CO hlásala, jako spíš tím, JAK... (Že to celé mělo velmi útočný tón, mi přestalo připadat až při čtvrtém čtení; pocitu, že je mi tu vnucováno něco, o co ani v nejmenším nestojím, jsem se nezbavil dosud – ale o tom až nakonec.) Diskuse pod onou statí je velmi výživná, a leccos z toho, co tam padlo - hlavně reakci Leoše Kyši -, bych ochotně podepsal. Sám jsem ale měl pocit, že budu potřebovat trochu víc místa... Takže tady to máte. Jen mějte na paměti, že mluvím sám za sebe – aneb, jak to kdysi formuloval kterýsi z montmartreských klasiků, tuším, že Alphonse Allais: „To jest můj názor a já sám jej sdílím...“

ÚVAHA: Kruhy v obilí - predikce

Článek od: Anonym - 06.06.2013

Doug a Dave byli pravděpodobně dva největší idioti, kteří se kolem problematiky výzkumu kruhů v obilí na celém světě v celé jeho historii vyskytovali. Takhle to dopadá, když dva nezaměstnaní ožralové nemají co na práci. Třeba by pomohlo dát jim aspoň trochu práce, aby tu podporu aspoň za něco brali. Nad chováním některých ožralů se veřejnost alespoň pobaví (viróza)...

ÚVAHA: Terčem posměchu jsme my: Dvě kariéry Roberta A. Heinleina

Článek od: Zireael - 06.02.2013

Užijte si společně s námi překlad skvělé úvahy Garyho Westfahla. Čtenáři současné science fiction nejspíš už pomalu ztrácí trpělivost s lidmi, kteří neustále mluví o starších sci-fi autorech, ačkoliv ti byli již dávno vytlačeni novými hvězdami dnešního trhu. Ale stále je tu jeden klasický autor, se kterým se musí každý čtenář science fiction vyrovnat.

SLOUPEK: Sloupek skoro novoroční

Článek od: Jan Křeček - 29.01.2013

V historii sardenských sloupků vynikají dva fenomény: sloupek vánoční/novoroční a sloupek o knihách, které nás ovlivnily. Na Wikipedii píší, že „sloupek stojí na vtipném námětu, konkrétní podnět zevšeobecňuje, často ironizuje“, z čehož vyplývá, že (pokud považujeme Wikipedii za důvěryhodný zdroj) jen málokterý ze zdejších sloupků je skutečně českým sloupkem...

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Úvaha